December 2014: 12-12-14 t/m 31-12-14 - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Maurice s - WaarBenJij.nu December 2014: 12-12-14 t/m 31-12-14 - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Maurice s - WaarBenJij.nu

December 2014: 12-12-14 t/m 31-12-14

Door: Maurice

Blijf op de hoogte en volg Maurice

31 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland

Za: 13-12-14
Vandaag een huur auto geboekt, sim kaart gehaald, geld gewissel en opgezocht waar we campeer spullen kunnen halen.

Zo: 14-12-14
Vandaag de huur auto opgehaald een Nissan maxima 3L. Hierna nog snel 3 pannen meegenomen uit het hostel en een spatel, en vervolgens boodschappen gaan doen. Daarna zijn we vertrokken naar het noorden en hebben we overnacht bij het Waro limestone reserve.

Ma: 15-12-14
Vancohtend de tent ingepakt rond 11:00 in de regen. Daarna naar Kawiti gereden naar een gloei wormen grot.
Daarna doorgereden naar cape reinga en overnacht in papa atawhi ruetea.

Di: 16-12-14
Rond 11:00 weggereden. Helaas te laat voor de bay of islands, maar we wilden snel door terug naar Auckland. Hier weer aangekomen hebben we de Nissan maxima omgeruild voor een Toyota platz. Dit deden we omdat die een keer raar starten (wat we goed hebben overdreven) en omdat de platz veel zuiniger is. We hadden inmiddels al een kleine 1000km gereden met de maxima en hebben met de platz overnacht bij Kaiaua, waar het voor de verandering eens niet regent.

Wo 17-12-14
Weer laat weg, rond 11:00. We hebben gisteravond wel een lijst gemaakt wat we willen zien, aangezien wat we de voorgaande dagen deden nergens op leek. We reden een beetje als een kip zonder kop rond. We zijn na de tent te hebben ingepakt naar cathedral cove gereden. waar we onderweg nog wel door een heel dikke overstroming hebben gereden. Het water kwam tot een kwart van de deuren zo hoog. Daarna naar Rapaura gereden waar we weer twee keer door een dikke laag water reden ivm alle regen. De eerste keer ging prima, maar de tweede keer deed de batterij lamp wel eventjes raar :P. We hebben een ‘’leuke’’ campeer plek gevonden achter een metaal hek dat niet op slot zat. We hebben hier een klein lapje grond in de bergen dat zo over zee uitkijkt.

Do: 18-12-14
Rond 09:00 vertrokken naar hot water beach. Hier aangekomen even een schep van een winkeltje meegenomen voor het graven van een gat. Aangekomen op het strand blijkt er door alle regenval even geen hot water te vinden te zijn dus heb ik een schep voor niets… We zijn hierna naar cathedral cove gereden waar we een prachtige wandeling hebben gedaan van een geode twee uur.
Hierna naar Pauanui geweest voor een kleine wandeling, pannen afwassen en douchen.
Daarna zijn we door gereden naar hobbiton (mata mata) waar we de tent hebben opgezet op een stukje boeren land vlak bij een wandeling voor een waterval.
Rond 20:00 gegeten en lagen we in de tent. Hier nog even een film gekeken op mijn mobiel. De platz staat inmiddel (begonnen op 110975) 111175 km.

Vr: 19-12-14
Vandaag rond 10:00 de tent opgevouwen en aan de wandeling begonnen voor de wairere falls. Dit is tot nu toe de moosite waterval die ik heb gezien. Na een uurtje wandelen gaan we nu verder naar de top die we na nog een goed uur bereiken. Na een goede 45 minuten zijn we weer bij de auto en rijden we door naar hobbiton.
Na $75 te hebben gelapt kunnen we om 15:30 met de toerbus eindelijk naar ‘’the shire’’. Hier heb ik uiteraard veel foto’s geschoten en leuke weetjes te weten gekomen.

:Dat er een neppe boom op de heuvel staat met 220.00 geimporteerde blaadjes uit Taiwan. Dat alle kikkers uit de vijver moesten gevangen worden ivm met de herrie, Dat er voor de feest scene echt een feest was met bier, maar met maar 1%, Dat de huisjes op 90% en 10% Groote zijn, dat de tent echt wegvliegt, dat de grond waar het feest is met 18 feet is verhoogd, dat ze de green dragon echt hebben afgebrand, dat ze met het filmen van de hobbit pas alles permanent hebben gebouwd en dat alles daarvoor weer was afgebroken, de eind scenen echt sam en rosie’s kinderen zijn, alles gebouwd is door het nz leger en de orks ook soldaten zijn, het mos en hout bewerkt is met verf & azijn, de stukjes wandelroute elke dag door iemand moesten worden gelopen om het zo te krijgen.

Aan het einde van de tour krijg je gratis bier in de green dragon en aangezien het zo druk was gelijk maar vier biertjes gehaald :D:P
Aan het einde van de middag zijn we door gereden naar Tauranga waar we de tent hebben opgezet. 111285 km.

Za: 20-12-14
Vannochtend in Tauranga de mount manganui opgewandeld. Dit is een korte wandeling met een fraai uitzicht over de stad (dorp). Hierna naa Whakatane gereden voor white island, maar daar eenmaal aangekomen zijn de tickets wel erg prijzig ($200) en hebben we dit dus maar overgeslagen. Hierna door naar Roterua waar we uiteindelijk ook maar hebben doorgereden naar Waiotapu. Hier aangekomen waren we net te laat voor de thermal pool , craters en mini vulkaan. Via wikicamps bleek ere en gratis thermal pool in de buurt te zitten… en hier waren we niet de enigste. Na een uurtje gerelaxt te hebben in de thermal pool zijn we een uurtje verder gereden naar een gratis camping met gratis warme douch. Na het opzetten van de tent in alweer regen even wat gegeten en daarna gedoucht. 111583 km.

Zo: 21-12-14
Rond 08:30 op even douchen en eten en weer terug naar de thermal pool in Waiotapu. Hier een kaartje gekocht voor de sulfur meertjes en craters. 2 uur en velen foto’s later zijn we klaar en rijden we door naar Taupo. Hier rond 16:30 aangekomen bij het info centre en even wat informatie verzameld. Na de info zijn we 30 minuten verder op gereden om naast het meer de tent ergens op te zetten. Rond 18:30 was de tent en het eten weer klaar/opgezet. 111762 km.

Ma: 22-12-14
Vandaag rond 10:00 een kano gehuurd en lake taupo afgepeddelt vanaf acacia bay south. Hier vandaan naar de mauri carvings in de rots gegaan die enkel alleen vanaf het water zijn te bezichtigen. We waren deze helaas al lang voorbij gevaren. Dit bleek toen we een soort kustwacht spraken die langs vaarde. Dus wij omkeren en weer peddelen. Na weer een uur kwamen we eindelijk bij de carvings die inderdaad erg fraai waren. Na de bezichtiging moesten we haast maken en weer terug varen. We moesten de kano’s om 16:30 weer inleveren en na weer 2 uur peddelen en een totaal van 16km waren we weer bij acacia bay. Nu snel door naar de winkel waar we om 16:35 aankwamen. Voor de slaapplek voor vannacht zag ik tijdens het kanoen een mooi stukje gras waar we naartoe zijn gereden. Na de tent te hebben opgezet en te hebben gegeten bleek di teen stuk grond van iemand te zien… Gelukkig was hij de moeilijkste niet en mochten we een nachtje blijven. (aron kakken)

Di: 23-12-14
Vandaag tickets gehaald om de tongariro crossing te doen (65$ de man) Dit is de mooiste 1 dags wandeling van Nieuw Zeeland. Aangezien we nog veel tijd over hadden zijn we ‘’even’’ naar Ruapehu gereden op zoek naar meads wall uit lord of the rings. Helaas de plek zelf niet gevonden, maar maar wel wat mooi plaatjes geschoten van de wandeling daar. Daarna weer terug naar taupo voor een overnachtingsplek.

Wo: 24-12-14
Vandaag vroep op om 06:30 en met de bus naar tongaririo national park. Gelijk hoog tempo in de wandeling aangezien e rook nog twee Bergen op dit pad zijn die we graag willen doen, maar wat krap wordt.
Na 1,5 uur zijn we bij mount ngauruhoe (mount doom). Na nog eens 1,5 zijn we op de top van mount doom wa bijzonder pittig was met alle kleine steentjes en de algehele stijlheid. Op de top (2291m) hebben we een prachtig uitzicht over de omgeving met craters en meertjes. Na een boterham en wat drinken gaan we weer naar beneden. Dit gaat erg vlot aangezien je naar beneden kan skieen ivm alle kleine steentjes. Ondanks dat je gerust 10 keer valt is het wel erg leuk. Na een half uur zijn we weer beneden en gaat het tempo er weer in. Na een uur zijn we bij mount tongariro die we e rook nog snel bij doen. Deze berg zijn we op na een uur, maar vanaf de top 1978m zien we geen steek door alle wolken. Helaas. Na nog een half uur zijn we weer terug aan de voet en bij het oorspronkelijke pad. Na even weer te wandelen over het normale pad heb ik aan me rechterhand een prachtig rood gekleurde krater. Na weer een minuut of 2 zie ik ineens de 3 meest heldere groen/blauwe meertjes liggen. Na daar weer een boterham te hebben gegeten lopen we weer door…. Na nog een uur komen we bij een hutje uit waar we weer eten en van waar het vervolgens nog een 1,5 uur wandelen is naar het eind van de route. Alleen zijn nu de voetjes al helemaal ‘’op’’. Na de hut is het enkel nog een vervelend wandeling die langs duurt en langzaam omlaag zakt. Uiteindelijk halen we de tijd 16:30 net aangezien we om 16:16 aankomen. We hebben dus alles gehaald inclusief de twee optionele Bergen, maar het tempo was eigenlijk wel net te hoog om lekker te genieten van alles.

Do: 25-12-14
Vandaag om 10:00 vertrokken naar Napier & cape kidnappers. Hier 1 winkeltje gevonden die open was (ivm dat alles dicht moet op eerste kerstdag) Hier nog wat brood en drinken gekocht. Daarna nog even snel getankt en vervolgens de tent opgezet bij lake wairarapa, 112842 km.

Vr: 26-12-14
Vanochtend rond 08:00 uit de tent gebrand en daarna om 09:00 vertrokken naar wellington waar we zo rond 10:00 aankwamen.
Hier bij het info centre een ticket gekocht voor de ferry naar het zuid eiland (258$!!!)
Daarna een ticket gekocht voor the hobbit 3. Vervolgens naar Porirua gereden voor een plekje voor de tent en om te kopen. Hier uiteindelijk alleen gekookt en daarna naar de bioscoop gereden. Rond 23:30 weer terug gereden naar de campeer plek in Porirua en snel de tent opgezet. S’nachts blijk ik een lek luchtbed te hebben heerLIJK!.

Za: 27-12-14
8,5 uur en een lek luchtbed later alweer wakker.
Ontbijten, schijten tandepoetsen en weer terug naar Wellington.
Aangezien de boot pas vertrekt om 19:45 hebben we nog flink wat tijd te doden en besluiten we maar weer naar de bioscoop te gaan. We kozen the water diviner die zo rond 18:00 was afgelopen. Hierna zijn we nog snel een eetplekje gaan zoeken en vonden deze op mount vitoua waar we in een oud bushokje (haha) hebben zitten koken. (gebakken piepers en wat worstjes) rond 19:35 vertrokken naar de haven waar de boot inmiddels al klaar lag. Na 4 uur varen kwamen we aan in Picton en reden we door naar een camping plek waar het ontiegelijk waaide. Pas na 10 kromme haringen en veel gevloek lagen we eindelijk om 02:45.

Zo: 28-12-14
Rond 09:00 vertrokken anar marina bay waar je kon douchen voor 2$. Hier gescoren en het haar eraf geknipt, pannen gewassen en flesjejs water bijgevuld. Vervolgens vertrokken naar Nelson waar we een nieuw luchtbed hebben gehaald wat gratis nieuwe dikkere haringen en wat boodschappen en gasflesjes. Daarna doorgereden naar Abel tasman national park. Hier al vroeg een campeer plek opgezocht waar we tijdens de tent opzetten helemaal warden opgevreten door kleine sandflies. Hier weer gekookt en me dagboek bijgewerkt.

Ma: 29-12-14
Vandaag toch maar besloten abel tasman over te slaan ivm dat de wandeling die we wilden doen een paar dagen duurt en een een 1 richtings weg is. Uiteindelijk helemaal doorgereden tot Greymouth. (tussendoor nog gestopt bij de pancake rocks). Bij greymouth in de buurt een campeer plek opgezocht waar we rond 21:30 aankwamen.

Di: 30-12-14
Vandaag naar de franz jozef glacier geweest. Daarna rond 18:00 een campeer plek opgezocht waar we heel de avond met twee kiwi’s (nieuw zeelanders) hebben zitten praten. Hier kregen we nog een lekker zelfgemaakt toetje van an het eten. En e werder weer lekker lek geprikt door de sandflies.

Wo: 31-12-14
Heeft vannacht en vannochtend weer bizar veel geregend. Dit zorgde er voor dat we de tent pas afbraken rond 12:00. Hierna naar de fox glacier gereden, maar daar eenmaal aangekomen en 1 minuut op de wandelroute begon het weer keihard te regenen. Gewacht tot 19:00 toen even snel de route afgelegd, maar de gletsjer was er eigenlijk al bijna niet meer Hierna terug naar het dorp gereden voor wat meat pies. Hier ook nog wat bier gehaald om het nieuwe jaar te vieren. Rond 22:30 de tent opgezet in Haast. Filmpje gekeken en wat bier gedronken en geen vuurwerk gezien. Wat een prachtig oud & nieuw ☹.